Fyra plagg signerade Katja of Sweden

Katja Geiger 1920–2017

Den svenska designern Katja Geiger inspirerades tidigt av Alvar Alto och Bruno Mathsson som skapat moderna funkismöbler. Hon saknade kläder som var lika enkla och självklara. I jämförelse med arkitektur och heminredning låg kläderna efter sin tid, ansåg hon. 

”Jag har beslutat att åka till Amerika, och då ska jag göra mode som passar att sitta i till de där möblerna”, sa Katja till sin väninna Göta Trädgårdh vid ett tillfälle. Flytten till New York skedde 1946 då hon antogs till andra årsklassen på Parson’s School of design efter att ha läst på Beckmans i Stockholm. Utbildningen i USA passade henne och hon knöt viktiga kontakter inom modebranschen.

År 1949 startade hon den egna firman i New York. Hon designade kläder som inspirerats av svenska allmogekläder. Hennes kollektioner sålde bra och hon etablerade sitt varumärke Katja of Sweden bland flera större varuhus och uppköpare i USA. Tillsammans med sin amerikanske man Rod flyttade hon 1953 tillbaka till Sverige och Skåne, det landskap hon vuxit upp i. 

Samlingarna vid Kulturen i Lund blev en inspirationskälla när hon 1954 inledde ett samarbete med den anrika MMT, Malmö Mekaniska Tricotfabrik, ett samarbete som kom att sträcka sig fram till 1975. Katja utvecklade tillsammans med fabriken en ny typ av ull- och bomullsjersey som skulle hålla formen tvätt efter tvätt. 

Metoden som användes innebar att trikåväven, mestadels bomullsjersey, efter tvätt och press hartsbehandlades i en maskin. Behandlingen gjorde att plaggen inte krympte, att de blev skrynkelhärdiga och lätta att tvätta. Produkten kallades 3T, Tvätta – Torka – Ta på, och den blev omskriven i pressen. 

Under åren med MMT gjorde Katja tre kollektioner om året. Det var en stor press på henne att kontinuerligt leverera nya modeller men fram för allt mönster. Hon gillade skapandet, att få ha full koll på hela processen från garn till det färdiga plagget. Fabriken hade till och med ett eget färgeri. 

I början var det jersey i enfärgat som gällde eller klassiskt sparsamma mönster. Efter hand utvecklade Katja konceptet och inkluderade djärva färger och spännande mönster. Geometriska eller tryckta 60-talsmönster, men även allmogemönster, var ständigt återkommande i hennes produktion. Även om mönstren stack ut, ville hon behålla en lågmäld enkelhet i plaggens former och undvika detaljer.

Av de fyra plagg som visas här, är två långkoftor, en typ av plagg som Katja var först med. Koftorna och klänningen är från åren kring 1970. 

Tyget är av jaquardstickad ylle med fyra färger. En, för den tiden, avancerad ny teknik. Det nya är att trådarna på tygets baksida är bundna, s.k. köperbaksida, och att de inte som tidigare ligger lösa på baksidan. Mönstringen är av allmogekaraktär och kan vara inspirerad av kurbitsmåleri eller skånskt twistsömsbroderi. 

Den blå koftan har troligen blivit fodrad och försetts med knäppning av ägarinnan. Kjolen är från 1960-talet. Även den mönsterstickad men i en enklare teknik, där trådarna ligger lösa på baksidan. Mönstringen är tydligt inspirerad av vävningens rosengång. Katja Geiger skapade kläder som exporterades i stor omfattning långt före ”det svenska modeundret”.

De fyra plaggen har tillhört Gunvor Björkman (1904–1998). Hon var skribent och journalist verksam i Stockholm. Björkman skrev främst om mode, textil och konsthantverk och medverkade bland annat i Svenska Dagbladet, Bonniers månadstidning och Idun. 

Gunvor Björkman beskrivs som kunnig i sina ämnen, begåvad som skribent och som en färgstark personlighet. Björkmans son skänkte klädesplaggen till Kalmar läns museum. Anledningen till att sonen tillfrågade museet i Kalmar var att han blivit tipsad om att just detta museum hade en större textilsamling.

Richard Edlund
Antikvarie

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004