Löneadministratör

Kalmar läns museum
Vi är Sveriges största länsmuseum. Vår vision är: Kulturarv i vardagen - berikar och berör! Den är viktig för oss och vi belyser den i hela vår verksamhet. Kalmar läns museum är en stiftelse och har som kulturorganisation ett regionalt uppdrag att arbeta med vårt kulturarv. Vi är ett framåtsträvande museum som med hjälp av historia tar oss an dagens och morgondagens utmaningar, i både stort och smått. Vi arbetar ständigt med att locka fler besökare och nå nya målgrupper genom att utvecklas både regionalt, nationellt och internationellt. Vi verkar i hela länet inom fem olika kärnområden; Arkeologi/Marinarkeologi, Byggnadsvård, Kulturmiljöpedagogik/utställningar, Arkiv/Bibliotek/Samlingar och Konservering. Vi har därtill våra besöksmål, museet i Kalmar och sommarbesöksmål Eketorps borg på södra Öland. Som stöd till kärnverksamheterna finns kansli- och serviceenheten samt marknadsenheten. Detta utgör ett starkt team på mellan 80–110 personer som verkar hela eller delar av året beroende på säsong och uppdrag.

Kansli- och serviceenheten består av ekonomi/löner, IT, städ, verkstad, fastighet och vaktmästare. Idag hanteras lön av en av våra ekonomer. Vi söker därför en löneadministratör som ska ta över lönehanteringen helt. Löneadministratören kommer ingå i personalfunktionen tillsammans med personalkonsulten. 

Dina arbetsuppgifter
Vi söker nu dig som vill ansluta dig till vårt serviceteam på Kanslienheten. Du ska på ett effektivt och professionellt sätt arbeta med löneadministration och i samarbete med kollegor utveckla vårt system så att verksamheten utvecklas effektivt. Dina arbetsuppgifter blir att administrera löner, ha en stödjande och rådgivande roll gentemot anställda avseende lönefrågor, rapportera till olika instanser såsom Collectum, SCB, Arbetsförmedling och Försäkringskassan, utfärdande av arbetsgivarintyg och inkomstintyg, följa lagar och avtal inom lön, hantering av personuppgifter enligt gällande lagar och regler samt övriga löneadministrativa uppgifter.

Personlig profil/Utbildning
Vi ser gärna att du har en utbildning inom personal/löneadministration men viktigast är din erfarenhet av rollen som löneadministratör och din vilja att utvecklas vidare i din yrkesroll. Som person har du lätt för att lära dig och är kunnig inom data och system. Erfarenheter med löneadministration med kollektivavtalet Läns- och regionmuseer och arbete i löne- och tidrapporteringssystemet FLEX Applications är meriterande. Även om din erfarenhet är viktig så kommer vi att lägga mycket stor vikt vid din personlighet och din vilja att utvecklas vidare med oss. För att passa in hos oss är det viktigt att du tar ansvar för dina arbetsuppgifter, är självständig och vågar ta beslut utifrån de regler vi har. För att klara av arbetet med lönehantering är det viktigt att du är strukturerad och noggrann. I och med att du kommer att ha många interna och externa kontakter så är det viktigt att du är serviceinriktad och har mycket god samarbetsförmåga. Du är drivande, engagerad och vill utveckla och utvecklas.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontakt
För information om tjänsten:
Karolina Miller, personalkonsult,
karolina.miller@kalmarlansmuseum.se, 0480-45 13 06
Björn Olsson, Kanslichef,
bjorn.olsson@kalmarlansmusueum.se, 0480-45 13 02

Facklig representant:
Michael Fredriksson, Kommunal,
michael.fredriksson@kalmarlansmuseum.se, 0480-45 13 19
Eva-Lena Holmgren, DIK,
eva-lena.holmgren@kalmarlansmuseum.se, 0480-45 13 14

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare, deltid 50 %, vi tillämpar provanställning. Ev. möjlighet till utökad tjänstgöringsgrad inom HR/lön eller andra verksamhetsområden på museet kan bli aktuellt framöver.

Lön och tillträde
Enligt överenskommelse

Ansökan
Du söker tjänsten genom följande länk. Välkommen med din ansökan senast den 18/11.