Stort intresse för välkänd Kalmarkonstnär

Jenny Nyström skildras i föreläsning och i kulturtidskrift

Kalmarkonstnärinnan Jenny Nyström föddes i Kalmar 1854 och lämnade staden när hon var åtta år gammal. Minnena från barndomsstaden avspeglades i hennes konstnärskap genom hela livet.

Onsdagen den 11 december klockan 18.00 berättar Barbro Johnsson, fil dr i etnologi och ansvarig tjänsteman för Jenny Nyström och Curt Stoopendaal-stiftelsen, om Jenny Nyström och hennes barndoms Kalmar.

Jenny Nyström är, snart 70 år efter sin död, i högsta grad aktuell. Barbro Johnsson medverkar med en längre artikel om konstnärinnan i senaste numret av Opsis Kalopsis, en tidskrift om barnkultur för vuxna.

Barbro Johnsson har även skrivit en artikel, om Jenny Nyström och tomten, som kommer att publiceras i julnumret av Stenmuren, en tidskrift som ges ut av Kalmar läns hembygdsförbund. Artikeln är baserad på intervjuer med konstnärinnan själv.

Därutöver har Barbro Johnsson blivit intervjuad av Linnea Bofält på Micasa Fastigheter i Stockholm som kommer att skriva en artikel om Jenny Nyström och julen. Jenny Nyström avhandlas även i artikeln Konstnären som gav Sverige en jultomte av Ewa Klingberg i Allt om historia nr 14 2013.

Jenny Nyström (1854-1946) är kanske mest känd som skapare av den moderna jultomten och våra föreställningar om honom. Hon illustrerade åtskilliga barnböcker och hon avbildade alla våra högtider på vykort. Man hon var också en akademiskt skolad konstnär som vann priser för sitt måleri.

Varmt välkommen på föredraget Jenny Nyströms Kalmar!

Frågor? Kontakta Barbro Johnsson, 0480-45 13 11 eller barbro.johnsson@kalmarlansmuseum.se