Välkommen att provköra dELbilspoolens Tesla på museet

Nu är den efterlängtade elbilen med fantastisk räckvidd äntligen här. Välkommen på Invigning den 30 november kl. 11.00. Samling utanför Kalmar läns museum. I samband med invigningen har journalister möjlighet att provköra Teslan och uppleva en bil som inte bara är miljövänlig, utan också erbjuder en fantastisk körglädje. I samband med invigningen bjuder Kalmar läns museum på lättare lunch.

– Det känns fantastiskt att bilen är här och kan göra dElbilspoolen komplett, säger Urban Bergsell på Kalmar Energi.

Efter att bilen var färdig hos tillverkaren och skeppades till Sverige har Move About arbetat med att göra den kompatibel för användning och bokning i dELbilspoolen. Sedan återkallade bilföretaget Tesla samtliga bilar av modell S. De skulle genomgå en extra kontroll av säkerhetsbältena.

– Det är löst nu, och allt är i sin ordning, avslutar Carl-Johan Glebe på Glebes fastighets AB.

Kalmarregionens första elbilspool, dELbilspoolen, blir först med att erbjuda en Tesla modell S 70D. dELbilspoolen är ett samarbete mellan Kalmar läns museum, Kalmar kommun, Kalmar Energi, HSB och Move About. Samarbetet utökades i somras med ytterligare en aktör, Glebes Fastighets AB, som tillsammans med Kalmar läns museum möjliggör förvärvet av en Tesla. Nu är dELbilspoolen komplett. Publik och tillgänglig för alla, toppat med lång räckvidd och fantastisk körglädje.

– Att invigningen äger rum den 30 november är ingen slump, fortsätter Örjan Molander på Kalmar läns museum. Den 30 november till 11 december samlas världens länder i Paris för COP21, det tjugoförsta partsmötet under FN:s klimatkonvention. Mötet är särskilt viktigt eftersom länderna där ska enas om ett nytt globalt klimatavtal som ska gälla från år 2020. Det känns bra att kunna ha en lite speciell inramning på vår invigning. Det går att göra skillnad, avslutar Örjan.

Program 30 november

Kalmar läns museum